Överlevde förintelsen

När jag väl suttit i skolan till 12.00 och roat mig med lite av varje så fick jag veta att en av de som överlevde förintelsen hade en föreläsning på Lärkan 12.30. Så jag, Emil och några andra bestämde sig för att gå dit (väldigt många andra eftersom aulan var full) ;)

Kommer tyvärr inte ihåg vad mannen hette(?), men han föddes 1920. Han berättade från sig själv vad han upplevt. Han hade grymt tur, han var bland de första som fick fara till ett koncentrationsläger och innan det drog igång riktigt på riktigt så fixade hans syster ut honom där ifrån. Han var inne i 4 veckor. Det låter som ingenting, men det måste ha känts som en evighet. Alla hans syskon dog i lägren, hans pappa var redan död och han nämnde inte sin mamma?

Det kändes väldigt overkligt att höra hur de blev behandlade. Vetskapen om att det är sant är lite obehagligt. Men jag tycker det är väldigt intresant, det är bland det enda i historia som jag är intreserad av. Jag vill så gärna fara till Auschwitz - Birkenau bara för att få en större bild av hur det egentligen var. Jag tror att det är en väldigt jobbig resa. De jag känner som varit där har varit väldigt tagna när de varit där. Väldigt känslosamt.

Hittade en väldigt bra sida
här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback